Groep 8

Organisatie van groep 8

In groep 8A zitten 29 leerlingen onder begeleiding van Ageeth de Jonge (ma, wo, do, vrij) en Janneke Lamberink (di). In groep 8B zitten 26 leerlingen onder begeleiding van Frans van Staalduinen (ma, di, wo) en Nienke Schrotenboer (do, vrij). Daarnaast beschikken we over twee onderwijsassistenten die ons op bepaalde dagen ondersteunen. We zijn twee groepen, maar waar het kan werken we samen.

Dit is mogelijk doordat we in het prachtige gerechtsgebouw, de hele benedenverdieping tot onze beschikking hebben.

We maken gebruik van instructiegroepen op niveau. De kinderen worden per blok of per periode ingedeeld in een instructiegroep die dezelfde uitleg nodig heeft. Wij vinden dat heel prettig werken en merken dat we iedere leerling op zijn of haar eigen niveau kunnen bedienen.

Ook bij ons op school gaan de ontwikkelingen op digitaal gebied steeds verder. Hierdoor kunnen we nog meer onderwijs op maat aanbieden. De programma’s die we gebruiken zijn adaptief en zorgen ervoor dat elke leerling precies goed wordt uitgedaagd.

Kamp, Musical

Het afgelopen jaar hebben we gelukkig de musical en het schoolkamp weer door kunnen laten gaan. We hopen dat dat dit jaar weer het geval is. We hopen een mooi laatste schooljaar te kunnen realiseren voor de kinderen van groep 8.

Schooladvies

Na de voorjaarsvakantie krijgen de kinderen van groep 8 hun schooladvies te horen. In dit advies nemen we de gegevens mee van groep 6 tot en met groep 8. Een advies zal daarom nooit gebaseerd zijn op een paar maanden onderwijs in groep 8. We kijken naar resultaten, werkhouding (taakgerichtheid, zelfstandigheid, doorzettingsvermogen, concentratie), maar ook naar de thuissituatie. Soms zijn er veel spanningen thuis of zijn er moeilijke omstandigheden waardoor er bv minder goed huiswerk gemaakt kan worden. Ook kijken we naar de talenten van kinderen en waar ze echt gelukkig van worden.

Wel kijken we naar hoe de leerling zich in groep 8 verder ontwikkelt. Soms komt het voor dat een leerling opeens een grote sprong maakt op één of meerdere gebieden, maar een leerling kan ook behoorlijk in de puberteit komen en daardoor geheel ander werkgedrag vertonen of ongemotiveerd raken en daardoor minder goed gaat presteren.